Purim – koniec niedoskonałości

каббалист Михаэль Лайтман Purim nie jest w rzeczywistości wesołym i lekkim świętem, przyjaznym dzieciom, do którego przywykliśmy. Owszem, symbolizuje go maskarada, „lekka” atmosfera, wesoły korowód, kostiumy i maski, podarowane smakołyki – ale do tego stanu najpierw należy dojść.

Atrybuty Purimu nie są przypadkowe. Studiując „Zwój Estery”, widzimy, że wcale nie jest łatwy. Jak wyjaśnia nauka Kabały, Purim podsumowuje cały ten proces, przez który musimy przejść przez tysiące lat swojego rozwoju na ziemi. W przyszłości wszystkie święta będą anulowane, z wyjątkiem „Zwoju Estery” – napisał Ari. – Powodem jest to, że nigdy nie było takiego wielkiego cudu, takiego świecenia, jak w Purim”.  Dla was to kostiumowy karnawał.

W rzeczywistości podczas Purim zyskujemy wszystko. A to, co znajduje się poniżej tego poziomu „nie brane jest pod uwagę”. Mówi się tutaj o końcu naprawy, o zakończeniu rozwoju, w rezultacie którego ludzkość osiągnie swój szczyt. Jest on nieskończenie wysoki – powyżej czasu, przestrzeni i ruchu, powyżej tego świata i tego życia. Wzniesiemy się w zupełnie inny wymiar, w zupełnie inną, duchową rzeczywistość.

Istnienia w niej nie można opisać słowami naszego świata – ponieważ nie istnieje nic podobnego w naszym świecie. To jest byt bez niedostatku, bez narodzin i śmierci, która jest obecnie założona w naszym życiu jako cień zbliżającego się końca.

Życie duchowe jest pozbawione wad, nie ma w nim niczego, co przynosiłoby jakąkolwiek krzywdę lub brak. Nie ma nic, czego można by żałować – jest nieustannym rozwojem, napełniającym zmysły i rozum; jest to wyższe poznanie, opatrzność, odczucia które odkrywają się coraz bardziej. To właśnie symbolizuje nam święto Purim.

Z programu radiowego 103FM, 01.03.2015