Po co ludziom Bóg?

каббалист Михаэль ЛайтманOpinia Freuda: U podstawy wszystkich ludzkich działań leżą dwa motywy (instynkty) – agresywny i seksualny. Altruizm, miłość – to ich wygodne zamienniki. Człowiek jest zdolny do miłości i czułości, ale u ich podstawy leży zawsze egoistyczny motyw.

Nasi przodkowie mieli totemy – dla każdego plemienia święte zwierzęta. Totem jest uważany za praojca klanu, chroni go. Członkowie klanu nazywają siebie „bracia i siostry“.

Zabrania się zabijania w pojedynkę świętych zwierząt (totem) i jeść ich mięso – jest to karane śmiercią.

Ale zabić i zjeść wspólnie – jest to błogosławieństwem dla dzikiego plemienia – tworzy to więź między nimi a Bogiem, przez to oni uzyskują siłę ukochanego zwierzęcia. Dalej religie stopniowo przechodzą od zwierzęcych bożków do ludzkich – poprzez mity (centaur, Sfinks).

Tak samo przedstawiciele cywilizowanego świata, grzesząc przeciw sobie, proszą o wybaczenie nie siebie nawzajem, lecz Boga. Przejściowe wierzenia: o zmarłych mówić tylko dobrze, jeść „ciało“ ukrzyżowanego Chrystusa (babka wielkanocna) i pić Jego „krew“ (wino) na Wielkanoc.

Tak więc są trzy systemy światopoglądów:

  1. Animistyczne stadium, starożytne, u dzikusów – poprzez zwierzęta człowiek przypisuje sobie moc, podczas dokonywania rytuału zjadania ofiary.

  2. Religijne stadium – aby zrozumieć świat i uspokoić lęk, strach przed zapeszeniem, chodzą do wróżek, zmieniają gałązkę w czarodziejską różdżkę, wzywają na pomoc magię, co jest domeną  niedojrzałych ludzi. Człowiek ustępuje świat bogom (bogu). Jednak kieruje światem za pomocą bogów – modli się, pali świeczki, daje datki na budowę świątyni.

  3. Ostatni system światopoglądu, naukowy – odpowiadający dojrzałemu społeczeństwu. Nie ma miejsca dla boga, człowiek oddaje należny hołd siłom i prawom natury, zdając sobie sprawę, że  on  tylko je studiuje i  dostosowuje.

Mój komentarz: Kabała powinna otworzyć oczy całej ludzkości na prawdziwy (rzeczywisty) światopogląd: że nasz świat jest tylko niższym stopniem rzeczywistego, absolutnego zrozumienia i wiecznego istnienia.